مراحل دریافت گواهی مدرک زبان روسی
- نوشته شده در دوشنبه 25 دی 1402 ساعت 17:49
- | ارسال نظر
زبان روسی یکی از زبانهای اسلاو و زبان رسمی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و برخی از کشورهای کوچکتر بلوک شرق است. این زبان نیز یک زبان غیر رسمی است اما در اوکراین، لتونی و استونی استفاده می شود. از نظر تاریخی، زبان روسی متعلق به خانواده زبان های هند و اروپایی است و یکی از سه زبان باقی مانده اسلاوی شرقی است. با 144 میلیون گویشور در اروپا، روسی بزرگترین زبان مادری اروپا از نظر تعداد گویشوران است. زبان روسی همچنین هشتمین زبان بزرگ جهان از نظر تعداد افرادی است که از آن به عنوان زبان مادری خود استفاده می کنند.
آزمون TORFL (تست زبان روسی به عنوان زبان خارجی) یکی از معروف ترین آزمون های بین المللی زبان روسی است. زبان آموزانی که قصد مهاجرت و تحصیل به روسیه را دارند باید در این آزمون شرکت کرده و گواهینامه این آزمون را دریافت کنند.
برای ترجمه رسمی روسی مدارک خود روی لینک کلیک کنید.
آزمون TORFL چیست؟
آزمون زبان روسی (TORFL) (روسی: Тест по русскому языку как иностранному، رومی: Test po russkomu yazyku kak inostrannomu یا ТРКИ) یک آزمون معاصر زبان روسی برای شهروندان خارجی است که با بهترین استانداردهای کیفیت اروپایی مطابقت دارد. آزمون TORFEL از سال 1992 برگزار می شود و از سال 2009 دارای 5 سطح می باشد. داشتن مدرک TORFEL برای پذیرش در اکثر دانشگاه های روسیه الزامی است.
آزمون TORFL (TORFL/ТРКИ) فرصتی بی نظیر برای بررسی دانش روسی به عنوان یک زبان خارجی است. TORFL یک آزمون معاصر از زبان روسی را به شما ارائه می دهد که با بهترین استانداردهای کیفیت اروپایی مطابقت دارد.
ساختار آزمون TORFL
این آزمون بخشی از انجمن آزمونکنندگان زبان در اروپا (ALTE) است و دارای شش سطح مختلف (A1، A2، B1، B2، C1، C2) بر اساس چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبانها است.هر سطح شامل پنج مرحله است
• بخش 1: واژگان و گرامر
• بخش 2: خواندن
• قسمت 3: نوشتن
• بخش 4: درک شنیداری
• بخش 5: صحبت کردن
هر پنج بخش به طور مساوی 20٪ از امتحان را تشکیل می دهند. سه نمره قبولی وجود دارد: A، B، و C، و به همه داوطلبان موفق گواهینامه اعطا می شود و فقط نمره D نمره مردود است.
سطوح TORFL
سطح پایه (TORFL 0)
در این سطح، دانشآموزان توانایی برقراری ارتباط در آشناترین و روزمرهترین موقعیتها را در محیط روسیزبان دارند. آزمون TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:
مهارت خواندن: دانش آموزان می توانند نکات اصلی متون کوتاه و ساده معتبر (مانند تیتر روزنامه ها، اطلاعیه های عمومی، علائم، آگهی ها و غیره) را بخوانند و استخراج کنند. از دانش آموزان انتظار می رود که متون عمومی را به زبان سیریلیک بخوانند. این آزمون از 3 قسمت (30 سوال) تشکیل شده است.
مهارتهای نوشتاری: زبانآموزان میتوانند یک متن ساده را به صورت نوشتاری (سیریلیک) بازتولید کنند، به سؤالات ساده پاسخ دهند و نامههای کوتاه، اطلاعیهها، کارتهای تبریک و غیره بنویسند.
مهارت های گوش دادن: زبان آموزان می توانند به مکالمات شفاهی کوتاه (10-14 خط) و مونولوگ در مورد موضوعات روزمره گوش دهند و اطلاعات خاصی را بدون درک هر کلمه استخراج کنند. در این بخش سه کار وجود دارد (در کل 30 سوال).
مهارت های گفتاری: زبان آموزان می توانند در مکالمات ساده شرکت کنند، بر اساس تعداد محدودی از موقعیت های روزمره به سوالات مکالمه پاسخ های مناسب بدهند و در موقعیت های ساده (استاندارد) نظرات خود را بیان کنند. همچنین از دانش آموزان انتظار می رود که در مورد موضوع خود صحبت کرده و نظر خود را بیان کنند. این آزمون شامل 4 بخش است که هر بخش شامل 3 کار چند گزینه ای می باشد. دو ممتحن (یک مصاحبه گر و یک ارزیاب) دانش آموزان را ارزیابی می کنند.
مهارتهای ساختاری: دانشآموزان باید بتوانند دانش خود را از زبان روسی در گرامر پایه (صرفگذاری، استفاده از زمانها) و سیستمهای واژگانی نشان دهند. حداقل واژگان حدود 300 کلمه ضروری است. هر پنج مهارت دارای وزن مساوی 20% هستند.
سطح متوسط (TORFL 1)
دانشجویان زبان مهارت های لازم برای زندگی در محیط های اجتماعی و کاری روسی زبان را دارند. آزمون TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:
مهارت های خواندن: زبان آموزان می توانند متون معتبر کوچک (روزنامه ها، مجلات، کتاب ها و غیره) را با ماهیت آموزنده و توصیفی بخوانند. آنها باید بتوانند نکات اصلی و همچنین جزئیات خاص را درک کنند. سه وظیفه در آزمون وجود دارد. تعداد کل سوالات 20 سوال است (سوالات چند گزینه ای).
مهارتهای نوشتاری: از دانشآموزان انتظار میرود که متنی را بازتولید کنند و ترکیب خود را مانند حرف، کارت و غیره بنویسند. متن نوشته شده نباید کمتر از 20 جمله (110 کلمه) باشد.
مهارت های گوش دادن: فراگیران قادر به درک مکالمات شفاهی کوتاه و استخراج اطلاعات واقعی (موضوع، زمان، روابط، ویژگی ها، اهداف، علل و غیره) هستند. همچنین از آنها انتظار می رود که دیالوگ ها و نگرش های طولانی تر سخنرانان را درک کنند. متون صوتی (اطلاعیه، اخبار و ...) نیز در آزمون گنجانده شده است. در امتحان، دو کار (سه مونولوگ و سه دیالوگ) با 30 سوال چند گزینه ای وجود دارد.
مهارت های گفتاری: زبان آموزان توسط دو ممتحن (یک مصاحبه کننده و یک ارزیاب) مورد آزمایش قرار می گیرند. آنها می توانند در یک مکالمه شرکت کنند، به سؤالات مکالمه پاسخ مناسب دهند و مکالمه خود را شروع و پایان دهند. همچنین، از زبان آموزان انتظار می رود که بتوانند در مورد موضوعات مختلف (در مورد خودشان، کار، شغل، علایق، سرگرمی ها، خانواده، در مورد کشور، شهرشان و غیره) صحبت کنند. این آزمون دارای 4 بخش (14 سوال) است.
مهارت های ساختاری: زبان آموزان باید بتوانند دانش خود را از دستور زبان و سیستم های واژگانی نشان دهند و عبارات ساده را در موقعیت های استاندارد بیان کنند. واژگان مورد نیاز تقریبا 2000 کلمه است. این آزمون دارای چهار بخش (165 سوال چند گزینه ای) است.
سطح پیشرفته (TORFL 2)
در این سطح، از زبان آموزان انتظار می رود که توانایی زبانی متوسطی را برای بیان و بحث در مورد موقعیت های زندگی روزمره نشان دهند. این سطح از TORFL از پنج بخش تشکیل شده است:
مهارت خواندن: دانش آموزان می توانند متون مختلف سطح متوسط را روان بخوانند. دانش آموزان باید درک نکات اصلی و همچنین جزئیات خاص را نشان دهند، دیدگاه نویسنده را درک کنند و متن داده شده را به طور منطقی بازتولید کنند. این آزمون از 3 قسمت تشکیل شده است که هر قسمت شامل دو کار (به ترتیب تست متن و ریدینگ) می باشد. تعداد کل موارد چند گزینه ای (3-4 نوع) 25 است.
مهارتهای نوشتاری: از دانشآموزان انتظار میرود که نسخههای خود را از متونی که شنیده یا خواندهاند با توانایی خلاصهسازی (طرحها، یادداشتها) و متون آموزندهشان در قالب نامههای شخصی یا کاری بنویسند. پرس و جوها، درخواست ها و غیره را بنویسید. دانش آموزان باید سه کار را انجام دهند: 1) متن شنیده شده را به صورت مکتوب بازتولید کنند. 2) نسخه خود را از متن خوانده شده کامپایل کنید. 3) یک متن رسمی یا غیر رسمی برای توصیف یک شخص یا یک شی بنویسید.
مهارتهای گوش دادن: دانشآموزان میتوانند مکالمات زندگی روزمره (اعلانها، اخبار، ویژگیهای تلویزیونی و غیره) را که به وضوح نگرش سخنرانان را بیان میکنند، درک کنند. دانش آموزان می توانند اطلاعات واقعی، مقاصد سخنرانان، اهداف و انگیزه های آنها، نظرات و روابط خود را از متن استخراج کنند. این آزمون دارای پنج بخش است که هر بخش شامل موارد و تکالیف صوتی و تصویری است (25 مورد، سوالات چند گزینه ای).
مهارت های گفتاری: زبان آموزان می توانند در یک مکالمه شرکت کنند، مکالمه ای را شروع کنند و در مورد موضوع گفتگو سوال بپرسند، آنچه را که دیده اند توصیف کنند، نظر خود را بیان کنند و به اهداف ارتباطی خود در گفتگو برسند. آزمون دو بخش دارد: 1) پاسخ به سؤالات متون ضبط شده. 2) ایفای نقش با یک ممتحن، که در آن از اخبار یا تفسیر تلویزیونی برای تعامل استفاده می شود.
مهارت های ساختاری: زبان آموزان باید بتوانند توانایی خود را در استفاده از تمام ابزارهای واژگانی و دستوری دوره زبان روسی در اودسا نشان دهند. این آزمون شامل سوالات چند گزینه ای، تطبیق کلمه و بازسازی متن می باشد. تعداد کل آیتم ها 150 است. دایره لغات حدود 4000 کلمه مورد نیاز است. سه نمره قبولی A، B و C وجود دارد و به تمام داوطلبان موفق گواهینامه اعطا می شود. این دوره برای دریافت مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه های روسیه الزامی است
سطح روان (TORFL 4)
این سطح به عنوان یک مرحله پیشرفته، مهارت بسیار نزدیک به سطح زبان مادری است. این فینال سطح بالایی از مهارت در زبان را نشان می دهد. این سطح برای مدرک کارشناسی ارشد هنر لازم است و برای اهداف آکادمیک در زمینه زبان روسی شناخته شده است. مهارت های خواندن: از دانش آموزان انتظار می رود که محتوای دقیق، لحن و زمینه انواع متون (انتزاعی، حرفه ای، داستانی، ادبی و غیره) را درک کنند. چهار متن در آزمون وجود دارد که در مجموع حدود 4000 کلمه (25 سوال چند گزینه ای) ارائه می دهند.
مهارت های نوشتاری: از دانش آموزان انتظار می رود که نوشته های خود را از هر نوع متنی بنویسند تا توانایی خود را در تجزیه و تحلیل اطلاعات با جزئیات زیاد نشان دهند. علاوه بر این، داوطلبان باید متنی با ماهیت توصیفی، روایی یا گفتمانی بنویسند (مقاله طولانی یا نامه).
مهارت های گوش دادن: در این بخش، زبان آموزان باید اطلاعات را استخراج کنند، نگرش سخنرانان را تفسیر کنند و لحن ها را تشخیص دهند. متن ها به صورت گزیده ای از رادیو و تلویزیون، گزیده ای از فیلم های داستانی، سخنرانی عمومی و ... می باشد.
مهارتهای گفتاری: از زبانآموزان انتظار میرود که مهارتهای لازم برای استراتژی ارتباطی خود را از طریق سخنرانیهای آماده و ناآماده نشان دهند و بر این اساس بر مخاطبان تأثیر بگذارند.
مهارت های ساختاری: زبان آموزان می توانند دانش خود را در مورد سیستم زبان با استفاده از واحدهای ساختاری، گرامر و واژگان مناسب در متون کوتاه جداگانه و متون دقیق تر نشان دهند. این سطح از آزمون شامل وظایف زیر است: سؤالات چند گزینه ای، بازنویسی متن، مترادف و متضاد، تعداد کل سؤالات 100 سؤال است.